שיתוף

בהמשך למאמר הקודם, הבנו כי לדרישת החזר מס סיבות רבות ומרובות. הסיבה הנפוצה ביותר שבגינה נוצרת זכאות להחזר הינה החלפת מקום העבודה שלכם. על מנת להבין את העניין נסביר כיצד מתרחש חישוב גובה המס שכולנו משלמים בתלוש: חישוב מס הכנסה במדינת ישראל יחושב על פי הכנסה שנתית. את החישוב עורכים על פי נתוני העובד ובראשם עקביות וזמן של שנה אחת רציפה. התקופה המדוברת הינה מינואר עד דצמבר ומשם נגזרת חבות המס של העובד. את המס מנכים מתוך תפיסה כי השכר החודשי יהיה זהה לאורך כל השנה, וכאן למעשה מגיע השלב בו בודקים אם התחוללו שינויים בשכר עקב החלפת מקום עבודה, חל"ת, פיטורין, התפטרות, חופשת לידה ועוד.

רוצה לבדוק אם מגיע לך החזר מס? למעבר בדיקה חינמית ב-WhatsApp תוך 90 שניות >>

מתי עלולים להתרחש שינויים בשכר השוטף?
לרוב התרחשויות כאלה צצות כאשר החליף העובד כמה מקומות עבודה בשנה אחת, במקרה של חופשת לידה, במקרה של אבטלה ותשלום דמי אבטלה וכד'. מורה אשר יצאה לשנת שבתון ומועסקת באופן שאינו רצוף, שהרי גם היא תזוכה בבדיקת החזרי מס ובהחזר בהתאם להפרשות השכר שהתנהלו במשך אותה השנה. בין שאר הזכאים, יהיה ניתן לראות גם אדם אשר יצא לפנסיה במחצית השנה והחל לקבל הכנסות נמוכות יותר מהשכר במסגרת עבודתו. כמו עבודה בכמה מקומות עבודה, אף היא תגלה פוטנציאל לא קטן להחזר כזה או אחר. בהקשר זה חשוב לציין כי גם כאלו אשר ביצעו תיאום מס בעת עבודה במספר עבודות במקביל, עדיין תהיה להם זכאות להחזר, שכן במקרים רבים צפי ההכנסות בעת תיאום המס לא תואם את ההכנסה השנתית בפועל.

החזרי מס בגין תרומות
תורמים כספים באופן קבוע למוסדות צדקה מוכרים? מצויין! ייתכן ויגיע לכם החזר מס בעקבות מעשי הנדיבות האלו. כאשר תורם האדם לאותם מוסדות, הוא למעשה יוצר לעצמו זכאות להחזר בגין תרומות אלו כאשר התנאי הבסיסי הוא לתרום יותר מ-200 שקלים בשנת המס ולמוסד צדקה המוכר על ידי רשויות המס. חשוב לציין כי תנאי להחזרי המס בא לידי ביטוי בתרומות למוסדות צדקה מוכרים בלבד.

החזרי מס עקב פעילות בשוק ההון
פעילות בשוק ההון יכולה להניב זכאות להחזרי מס בסכומים גבוהים ביותר. התנאי הבסיסי כמו תמיד הוא ששולם מס מפעילות בשוק ההון, כלומר שולם מס רווח הון. על מנת לקבל החזר חלקי או מלא של מס רווחי ההון אנו נחפש הפסדים מפעילות שוק ההון שנוצרו באותה שנת מס או בשנים קודמות. פעלים רבים בשוק ההון פועלים לרוב במספר פלטפורמות מסחר, בתי השקעות , בנים ועוד. כל אלו אינם מסונכרנים בכל הקשור להתחשבנות מס, והאחריות הינה על המשקיע. חשוב לציין כי לא ניתן לקזז רווחי הון מול הפסדים עתידיים. כמו כן, חשוב לדעת כי ניתן לקזז הפסדי הון מול מס שבח.

רוצה לבדוק אם מגיע לך החזר מס? למעבר בדיקה חינמית ב-WhatsApp תוך 90 שניות >>