שיתוף

לאן כדאי להפקיד קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים? שאלת מיליון הדולר

אחת השאלות החשובות ביותר שכל אחד מהעובדים במשק צריך לשאול את עצמו היא איך מתנהל החסכון העתידי שלו לימי הפנסיה. כמובן שכדאי לבחור במנגנון חיסכון שיאפשר לכם לקבל קצבת זקנה גבוהה ככל שאפשר. לא מעטים מתלבטים בין שתי האופציות הבאות: ביטוח מנהלים או קרן פנסיה. כמובן שלכל אחד יש משתנים שונים שעל פיהם הוא צריך לבצע את הבחירה, ואין שני מקרים דומים. עם זאת, רוב המומחים יסכימו שלרוב עדיף לנהל את החיסכון בקרן פנסיה.

מהו ביטוח מנהלים ובמה הוא שונה מקרן פנסיה?

ביטוח מנהלים הוצע בשנות ה- 60 וה- 70 של המאה ה- 20 לעובדים כחלק מחוזה אישי, כמובן שלרוב היו אלו מנהלים או עובדים בכירים אחרים. המוצר השתנה לאורך השנים ועבר כמה גלגולים אך בכל מקרה הוא השתלם מאוד לחברות הביטוח. מטרתו של ביטוח המנהלים היא חסכון כספי לגיל שבו האדם כבר לא עובד, ובנוסף לבטח את האדם ממקרה של נכות או לפצות את משפחתו במקרה של מוות. כיום החבילה מעט שונה. ביטוח מנהלים הוא מוזה אישי של העובד מול החברה כמו כל ביטוח אחר ולכן מדובר על חוזה אישי ישיר.  לעומת זאת, קרן פנסיה מבוססת על חוזה אחיד לכל המשתתפים, התנאים שווים. בנוסף, בפנסיה יש מעין תמיכה הדדית בין כל החברים בקרן והם מבטחים אחד את השני. אם אחד החברים בקרן זקוק לקצבת נכות לאחר תאונה הכסף לקבצה יגיע מהחסכונות של שאר החברים. 

אז מה עדיף ביטוח מנהלים או קרן פנסיה?

בשורה התחתונה לקרן הפנסיה יש יתרון משמעותי מאוד, והוא ההדדיות. ההדדיות מבטיחה לכם מחיר זול בהרבה מביטוח מנהלים מכיוון שהתשלום לאלו שזקוקים לקצבה לא יוצא מחברת הביטוח אלא מחברי הקרן, והוא לא מסכן את החברה. העלות היחידה של הפנסיה היא עלות דמי הניהול, וברוב קרנות הפנסיה החדשות שקיימות כיום בשוק התעריפים די דומים וזולים משמעותית מעלויות ביטוח המנהלים, כך שמעבר יכול להוסיף אלפי שקלים בעת יציאה לפנסיה .

האם מעבר מביטוח מנהלים לקרן פנסיה יפגע בי?

כדי לענות על השאלה נצטרך להסביר לכם קודם כל מהו מקדם המרה. מקדם המרה הוא סכום מסוים, שבו שמחלקים את הכסף שחסכתם לאורך השנים עד היציאה לפנסיה. תוצאת החילוק שווה לסכום הקצבה החודשית שתקבלו מהקרן שלכם עד סוף החיים. ביטוחי המנהלים ניסו לטעון שהם נותנים מקדם המרה מובטח שלא ישתנה עד היציאה לפנסיה, לעומת קרן פנסיה רגילה שבה מקדם ההמרה נקבע בזמן היציאה לפנסיה. עם זאת, בשנת 2013 מקדם ההמרה הקבוע של ביטוחי המנהלים בוטל ולכן היתרון הזה כבר לא קיים. בנוסף, מלבד מקדם ההמרה חשוב מאוד להגדיל את הסך הכולל של החיסכון. ביטוחי מנהלים גובים סכומי כסף גדולים מאוד עבור דמי הניהול לעומת קרנות הפנסיה הרגילות. שתי העובדות הללו הופכות את המעבר לקרן פנסיה רגילה לאטרקטיבי ומשתלם הרבה יותר.

בביטוחי מנהלים לרוב "דחפו" לחוסך ביטוח חיים שיורד מהחסכון החודשי לפנסיה, בעלויות מאוד גבוהות. בפנסיה קיים מסלול פנסית שארים "בילד-אין" בעלויות זניחות ולרוב בסכומי כיסוי גבוהים הרבה יותר.

כמו כן כדאי לבחון האם בביטוח המנהלים קיים כיסוי אבדן כושר עבודה עם כיסויים ספציפיים לעיסוק. לרוב עלויות אלה יקרות מאוד וכיסוי פנסיית נכון בקרן הפנסיה נותן מענה ראוי למצבי אבדן כושר עבודה, כאמור בעלויות זניחות לעומת עלות הכיסוי בביטוח מנהלים. במקרה הצורך, ניתן להוסיף כיסוי פנסית נכות לעיסוק ספציפי.

סוכנות הביטוח מרוויחים

מרוויחים ביטוח היא לא עוד סוכנות ביטוח רגילה. החברה הוקמה לפני כעשור, ומאז דואגת לאלפי הלקוחות שלה בתחום החזרי המס. מכיוון שמדובר על תחום מבלבל ואפור שכמעט אף אחד לא מבין בו החברה לקחה על עצמה את ההתמחות בו והיא מסייעת לאלפי לקוחות לקבל בחזרה את הכסף שמגיע להם מהמדינה. התהליך כולו דיגיטלי ופשוט, ועד היום החברה החזירה ללקוחותיה קרוב למאה וארבעים מיליון שקלים! החברה עושה עבור הלקוח את כל התהליך הבירוקרטי המייגע, השירות כולו דיגיטלי ומקוון, ורמת הסיכון אפסית מכיוון שהחברה מגישה בקשת החזר למס הכנסה אך ורק אם יש ודאות מלאה שמגיע ללקוח החזר.