שיתוף

מהן נקודות הזיכוי בפועל? כיצד הן מניבות החזר מס כזה או אחר? נקודות הזיכוי הן למעשה סכום המקוזז מהמס שעל העובד למשך שנת עבודה. נקודות זיכוי משמעותן, סכום הנגזר מתוך אותו מס המחייב את העובד. סכום זה הוא למעשה מכפלה של מספר נקודות זיכוי בשווי שיקבע על פי ההכנסה בפועל. שווי נקודת זיכוי במדינת ישראל הינה 2,904 ₪ נכון לשנת 2024.

מי הם הזכאים לנקודות?
לכל תושב גבר במדינת ישראל יופיע בתלוש לפחות 2.25 נקודות זיכוי ולכל אישה 2.75 נקודות זיכוי. בנוסף, גם כאן מועלים מצבים ונסיבות המזכות בנקודות נוספות. במצבים אלו העובד ישלם פחות מס או לחילופין יוכל לדרוש החזר מס על סמך נקודות זיכוי שמגיעות לו ומסיבה כזו או אחרת לא הוזנו בתלוש השכר.

רוצה לבדוק אם מגיע לך החזר מס? למעבר בדיקה חינמית ב-WhatsApp תוך 90 שניות >>

נקודות זיכוי לחיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי
בהמשך לזכאויות ונקודות זכות, חייל אשר מסיים את שירותו הצבאי, רשאי לקבל זיכוי על פי הכנסתו משכר עבודה. התקופה המדוברת מתייחסת לחצי שנה שלאחר השחרור. החוק תופס למשרתי שירות בצבא, משטרה ואפילו שירות לאומי. הזכאות נוצרת בהתאם לאופי השירות ומינימום משך שירות על פי הפירוט הבא:

מי זכאי?אורך שירות מינימלימספר נקודות זיכוי
חייל23 חודשים ומעלה2
חיילבין 12 ל -23 חודשים1
חיילת22 חודשים ומעלה2
חיילתבין 12 ל – 22 חודשים1
בוגרי שירות לאומישנתיים2
בוגרי שירות לאומישנה1

נקודות זיכוי בגין תואר אקדמאי
מסיימי לימודים במסלול אקדמאי, אף הם יהיו זכאים לנקודות זכות, כולל מסיימי תעודה מקצועת (הנדסאי/ת). חשוב לציין כי מוסדות לימוד אלו, חייבים להיות מוכרים על ידי מס הכנסה. מי שסיים תואר ראשון עד שנת 2013 זכאי לנקודת זיכוי אחת למשך 3 שנים החל מהשנה שלאחר הזכאות לתואר. מי שסיים את התואר החל משנת 2014 יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת וזאת למשך שנה אחת בלבד (מי שסיים תואר שני עד שנת 2013 יהיה זכאי למשך שנתיים). זכאות לתואר שלישי תזכה אף היא בחצי נקודה נוספת למשך שנה.
בעלי תעודת מקצוע יהיו זכאים אף הם לנקודת זיכוי אחת למשך שנה באם סיימו את הלימודים החל משנת 2018. אם סיימו בשנים2016-2017 יהיו זכאים ל-3/4 נקודה ומסיימי שנת 205 ומטה יהיו זכאים לחצי נקודת זיכוי.

נקודות זיכוי לעולים חדשים
הרבה מעבר למצבים כאלה ואחרים, גם העולה החדש רשאי ליהנות מהטבת ההחזר. עולה חדש זכאי למעשה ליהנות מנקודות זיכוי במשך 60 חודשים שלאחר עלייתו לארץ. בתקופה של קצת מעבר לחצי שנה ועד לשנה וחצי של שהייה במדינת ישראל, יהיה זכאי לקבל בין 2 עד 6 נקודות זיכוי לחודש. בתקופה של יותר משנה וחצי, יחולו על העולה תנאים של בין 2 עד 6 נקודות זיכוי לחודש. לאחר שנתיים שהייה ועד לחמש שנים, יהיה זכאי העולה לממש הטבה של בין 2 נקודות זיכוי ועד 21 נקודות זיכוי חודשיות. באם תעלה החלטה לעזוב את הארץ לתקופה של חצי שנה, שהרי יוכל אותו עולה לשמר את זכויותיו ולשמור על רצף באמצעות הקפאה.

רוצה לבדוק אם מגיע לך החזר מס? למעבר בדיקה חינמית ב-WhatsApp תוך 90 שניות >>